Sommarjobbet – aktivitetsledare!

Att vara aktivitetsledare för barn och ungdomar på sommaren är nåt helt annat än att undervisa i Idrott och hälsa – men har ändå många liknande inslag: Rörelse, glädje, utmaningar, gemenskap, stöttning, coachning, beteendedesign och mycket mera.

Ofta är det bara att låsa upp och låta leken hända! Ja – vi gör kanske lite mer än att låsa upp förstås.. 🙂

När jag egentligen kunde varit ledig

Jag har arbetat som aktivitetsledare för barn och ungdomar i två somrar nu. Vi poppar upp på olika platser och anordnar aktiviteter och leker och spelar mitt på sommaren. Jag väljer alltså att ägna en betydande del åt att fortsätta leda och stötta aktiviteter tillsammans med feriearbetande gymnasieungdomar när jag har inarbetad tid för att vara ledig på sommaren. Men jobbet känns viktigt för mig – nånstans känns det som att vi skapar mening för många av de vi träffar. Inte minst för de feriearbetande gymnasieungdomarna som en del gör sin första anställning någonsin.

Pedagogisk verksamhet?

Målgruppen är delvis den jag arbetar med vanligtvis – Idrott och hälsa på högstadiet – men aktiviteterna erbjuds barn mellan 6-15 år. Och i något avseende går det att argumentera för att jag utövar pedagogiskt ledarskap för gymnasieungdomarna som sommarjobbar tillsammans med mig. Och vi lär känna varandra och barnen och planerar och följer upp hur vi bäst möter dem, vad de motiveras av och vad de tycker är kul. Mycket påminner om de didaktiska överväganden som görs i undervisning i Idrott och hälsa, men här kan vi fokusera på själva upplevelsen. Målet är ju att ha kul och vara aktiv.

Visst går det att argumentera för att vi också har mål att jobba mot, men dessa är formulerade mest som syften (om man ska jämföra och använda begrepp från läroplanen lgr11) och inte så mycket i innehåll. Och framför allt behöver vi inte bedöma några förmågor utifrån kunskapskrav.

Och kontentan är att vi har en relativt hög aktivitet i våran verksamhet. Fysisk sådan – de leker, spelar, klättrar och rör sig på olika sätt – många i hela tre timmar vi har öppet. För en lärare i idrott och hälsa är det en väldigt tillfredsställande att få förmånen att utforska rörelseglädje i denna – i någon mån – annorlunda lärmiljö i rörelse. Det måste ju gå att stjäla koncept här till undervisningen tänker jag!

peter

Lärare i Idrott och hälsa på Vasaskolan i Hedemora.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *